Ubud, Monkey Forest, markt en Balinese dns - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu Ubud, Monkey Forest, markt en Balinese dns - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu

Ubud, Monkey Forest, markt en Balinese dns

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Paul Monique en Jerken

14 Juli 2015 | Indonesië, Ubud

Dinsdag 14 juli
Dagje bezienswaardigheden Ubud
Vandaag hadden we een dagje de bezienswaardigheden van Ubud gepland. We zijn niet te laat opgestaan en na weer een lauwe douche hadden we weer honger. Tafeltje geregeld en een heerlijk ontbijtje met bananentosties met een gebakken eitje met grote kop thee en een fruitjuice voor de mannen en twee toasts met een gebakken eitje voor mij. Natuurlijk allemaal een bakje banaan, ananas en watermeloen. Als eerste gingen we rond half 9 naar het Monkey Forest. Dit is een apengebied, gelegen aan de rand van Ubud met een prachtige tempel. Het hele gebied is bewoond door apen die er vrij lopen. Het publiek loopt overal tussen de apen. Je waant je na de entree direct in de jungle want ze hebben het gebied door laten lopen in oorspronkelijke vegetatie. Echt prachtig. Je word gewaarschuwd geen voedsel mee te nemen. Met de geldbuidel veilig dichtgesnoerd lopen we een hele tijd door het gebied. Jerken zit ergens op een bankje uit te rusten als er een klein speels aapje bij hem komt zitten. De moeder komt direct op Jerken af, die geen kant op kan en de moederaap bijt hem in de arm. Het blijven wilde dieren…………. Iemand van het park reinigt de beet en even later voorzien van een pleister vervolgen we de wandeling. We kijken wel beter uit dat we niet besprongen worden door aapjes zodat moeders of vaders geen rede hebben om aandacht aan ons te schenken! Hierna wandelen we verder Ubud in. We komen bij een leuke markt. Hier struinen we een paar uur doorheen. Wat een bende, viezigheid en bergen koopwaar. Slippers, ondergoed, alle souvenirs die je je maar bedenken kan en manden, bakken, doosjes en prullaria. Natuurlijk kopen we toch weer van alles. Het is allemaal zo leuk! Onderweg smikkelen we een net schoon gemaakte mango op en kopen we bij een soort bakkersstalletje groene cake, bruin opgerold dun roggebrood dat natuurlijk niet zo smaakt en droge knapperige opgerolde crackers die naar kokos smaken. We wandelen langs mooie tempels en huizen en langs vele winkels waar de kunstnijverheid waar Ubud zo om bekend staat, is uitgestald. Van winkeltjes vol schilderijen, houtsnijwerk, zilverwerk en design kleding tot aan rietwerk, aardewerk en gebeeldhouwde producten. Jerken wilde een Balinees masker voor op zijn kamer. In één van de maskerwinkeltjes ziet hij er één die hij wil. De vrouw legt hem van alles uit over het masker en vraagt dan ruim 350 roepia. Dat is 24 euro. Dat zijn geen Balinese prijzen…… Jerken onderhandelt, dingt af en krijgt het voor elkaar om de prijs te laten zakken naar 120 roepia, is 8,50! We wandelen rustig door terug naar ons hotel. Vlakbij ons hotel gaat Paul zich lekker laten masseren en duiken Jerken en ik lekker het zwembad even in. Als Paul terug is, helemaal vettig van de olie (hij laat zelfs een film op het water in het zwembad achter) relaxen we nog een poosje bij onze bungalow en zak ik af en toe even weg……….. Tegen 17.00 uur kleden we ons weer aan en gaan we de straat weer op, we kopen en passant nog een paar blote hempjes voor Paul en Jerken en gaan weer op zoek naar een lekker eettentje. We kopen bij het paleis van de koning alvast drie kaartjes voor de Balinese dans en muziek voorstelling, een absolute must see. Na wat absurd dure restaurants voorbij te zijn gelopen vinden we weer wat we zoeken. Buikje rond en hup richting de voorstelling. Die blijkt buiten te zijn en het decor is geweldig. Met ruim 500 man genieten we van 19.00 tot 21.00 van traditionele gamelan muziek, met hamertjes op een grote soort xylofoon en op zilverkleurige soort dichte vaaspotten??? Waar als je erop tikt dus geluid komt. Ook de in Balinese kleding uitgedoste dansers beelden verhalen uit en iedereen zit ademloos te kijken. Het is echt erg mooi. Rond kwart voor negen lopen we weer naar huis en halen Jerken en ik een paar kleine offertjes van de stoepen en muurtjes, die vanmorgen zo eerbiedig en ceremonieel door de mensen ziin neergelegd en voorzien van een snoepje, een bloempje, rijst of een sigaret. Ik wil er graag één drogen om hem thuis als souvenir in de kast te leggen. Het is niet erg om ze te pakken want ’s avonds worden ze opgeveegd en belanden in de goot, achter een heg of in de prullebak maar Jerken en ik voelen alsof we de boel een beetje ontheiligen. Maar ik kan het niet laten er een paar mee te nemen……De rest van de avond vermaakt Jerken zich via zijn mobiel met z’n vrienden thuis in Nederland en Paul en ik zitten de laatste avond hier op ons terras met een Bintang en een cola light. Het is helder en het lijkt goed te komen met de vliegreis morgen vanaf Denpasar naar Maumere op Flores.