Ubud en zuid Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu Ubud en zuid Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu

Ubud en zuid Bali

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Paul Monique en Jerken

13 Juli 2015 | Indonesië, Ubud

Zondag 12 juli
Zuid Bali met chauffeur
Vanmorgen hebben we rond 9 uur ontbeten met Japels, dat zijn tosti's en vers fruit. Weer wat anders, erg lekker. Om half 10 zouden we met de chauffeur vertrekken. We reden eerst net buiten Ubud naar de Sayan rijstvelden. Prachtige uitzichten op de rijstvelden met de mensen aan het werk, planten, oogsten, met een machine in de bagger het natte veld omploegen, oude mannen hangend aan de kant en vrouwen met bergen gras op het hoofd. We kijken onze ogen uit en de camera knipt veelvuldig. We rijden landelijk verder naar Mengwi, waar het waterpaleis van de koning van Ubud is. Mooie tempels en prachtige tuinen. Hierna rijden we door naar Tanah Lot. Hier bevind zich een wereldberoemde Zeetempel uit de 11e eeuw. De tempel gelegen op een rots voor de kust is bij laag water toegankelijk. Er zijn er 7 langs de zuidkust van Bali die allemaal in het zicht van elkaar staan maar Tanah Lot is de mooiste en bekendste. Na drie uur 'smiddags moet je hier niet meer komen want dan staat het iedere dag tjokvol met mensen die de sunset bij Tanah Lot willen meemaken. Heerlijk een uurtje bij de zee en wat schelpen zoeken en voeten in het water. Jerken heeft een veel te warm t-shirt aan dus kopen we voor hem een mouwloos hempje en lopen rustig terug naar de auto. Het is behoorlijk heet maar de airco in de auto frist ons lekker op. Daarna wilden we graag wat handnijverheid bekijken. Eerst gaan we naar Celluk, hier kijken we bij een zilversmid en zien hoe er gewerkt word met zilver. Jerkens zilveren schakelketting is volledig zwart van de zwaveldampen van de Ijen vulkaan, maar hier knappen ze hem helemaal op en ziet hij er na een aantal minuten weer als nieuw uit. We hoeven niets te betalen, maar een kleine fooi is op z'n plaats! Daarna willen we nog graag wat houtsnijwerk bekijken. We rijden naar Mas en worden bij een privé compound afgezet waar een Balinese meneer, die verrassend goed Nederlands spreekt, ons rondleid door zijn werkplaats en z'n winkel. Het is echt prachtig, de details en de verschillende soorten hout en de voorstellingen en grootte van de kunstwerken. Echt prachtig. We bekijken alles en bedanken hem hartelijk voor z'n gastvrijheid en uitleg. Het is al bijna 16.00 uur dus rijden we rustig door de rijstvelden en kleine dorpjes terug naar Ubud. Hier trekken we gauw onze zwemkleding aan en vermaken ons een poosje met de andere gasten in en bij het zwembad. In de avond halen we de was op en komen we terecht in een leuk restaurantje grenzend aan het rijstveld. Ongelooflijk mooi. We bestellen weer de lekkerste dingen en slenteren rustig aan weer terug. Op ons terras met een pilsje en wat lekkers is het buitengewoon goed toeven!
Maandag 13 juli
Wandeling omgeving Ubudaa
Vanmorgen zijn we een beetje bijtijds opgestaan omdat we een flinke wandeling in de omgeving willen maken. Op internet en in de Lonely Planet staat er één dus dat leek ons mooi. We hebben ontbeten en zijn rond half 9 vertrokken. Het was een bijna onbewolkte dag. Het eerste stukje ging nog door de straten met hotels, winkels en restaurantjes. Bij een brug stond aangegeven dat we daar een pad moesten nemen. We wandelden al gauw over de bergrug door de jungle met dichte begroeiing door palmen, bamboe en verschillende soorten bomen en struiken. Overal zagen we beestjes als eekhoorns en een enorme diversiteit aan vlinders, vogels en insecten. Het pad volgend kwamen we ook door de prachtigste rijstvelden. We maakten heel veel foto’s van alles wat we onderweg tegen kwamen. Het was al heel snel erg heet, af en toe stopten we voor een banaantje en een flesje water uit de rugtas. Onderweg zagen we ook smalle zijwegen die naar kleine communes/dorpjes gingen. Op goed geluk liepen we af en toe zo’n paadje in en de ene keer stuitte we op een rieten huisje in de jungle met een bruine koe aan een touw aan een boom en twee varkens in een soort betonnen bak. Het was er prachtig en er groeide van alles wat te eten was. Een mens heeft niet veel nodig om te leven en tevreden te zijn…….De andere keer liep er een pad naar een soort straat waar aan weerskanten mensen woonden. Elke erf had een schurftige hond voor de ingang van de kenmerkende poort zodat het leek of we door een hondenkennel liepen. Ze waakten maar waren niet gevaarlijk. Door de poortjes kon je zien dat bijna alle gezinnen bezig zijn met het versieren van de lange bamboestok voor de ceremoniële feestdag a.s. woensdag. Ze versieren de bamboestok met palmbladeren, rijst en papier. Het ziet er schitterend uit en morgen de optuigdag van al die stokken en willen we in de straten gaan kijken. Tegen 11.00 uur kwamen we bij een prachtig cafeetje waar we aan de rand van een grote vijver vol met kleurige waterlelies een heerlijke kokosnoot, thee en water bestelden. Even uitrusten en weer op temperatuur komen. Zo liepen we kilometer na kilometer totdat we rond twee uur erge honger kregen. Een traditioneel Indonesisch eettentje gezocht en in no time zaten we aan een heerlijk bord Nasi goreng Ayam (kip), Mie goreng en Cap Cay (verse groente gewokt met heerlijke saus). Hierna moesten we onszelf wel voortslepen richting huis. Het was erg warm en we waren natuurlijk al best moe. Uiteindelijk hebben we flinke hellingen genomen en zeker zo’n 15 km gelopen. Rond kwart voor vier haastten we ons om onze bezweette kleding te verwisselen voor zwembroek en badpak en wisten we niet hoe snel we in het water konden plonzen. Heerlijk!! De rest van de namiddag hebben we heerlijk gerust buiten op het terras en lekker een poosje in de airco op bed gelegen. Tegen half zeven hebben we nog een keer onze slippers aangetrokken om te dineren. Op de heenweg hebben we nog vervoer naar het vliegveld van Denpasar voor aanstaande woensdag geregeld. Voorlopig vliegt alles nog….

• 13 Juli 2015 - 20:13

H&M:

Hallo wereldreizigers,

Prachtige reisverhalen en mooie foto's weten jullie ons voor te schotelen.
    Geniet er van en veel plezier nog! Monique, hopelijk ben jij weer goed mobiel
    en bederft jouw enkel de pret niet?