Jakarta, laatste dag Indonesië - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu Jakarta, laatste dag Indonesië - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu

Jakarta, laatste dag Indonesië

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Paul Monique en Jerken

31 Juli 2015 | Indonesië, Batavia

Vrijdag 31 juli laatste dag.
Jakarta

Vanmorgen werden we alle drie rond 7.00 uur wakker en hebben we ons rustig klaar gemaakt. Jerken heeft goed geslapen en hij heeft vanmorgen stukken minder pijn. We besluiten deze ochtend naar China Town te gaan. In tegenstelling tot veel ander China Towns in andere grote steden heeft deze wijk nog niet het echte karakter van een China Town. Het schijnt dat pas een aantal jaren Chinese tekens door de Indonesische regering worden toegestaan. Maar volgens de Lonely Planet is het toch best de moeite waard. We lopen vanuit ons hotel er naartoe. Inderdaad herkennen we direct de stijl, winkeltje, woonhuis, garage, apotheek alles strak naast elkaar en overal eettentjes. Er is ook markt, hier zien we weer fruit en groente. Het verschil zit em in de vlees en vis. We zien weer de meest bijzondere vis te koop. Vragen wat het is heeft geen zin. Ze lachen vriendelijk en knikken ja. We zien nog leven de krabben, stukken gehakte kip en kikkerbilletjes, al gevilde en levende aan de poten vastgebonden kikkers. Kooitjes vol vogels en manden met duif en kippen. Op de Indonesische markt zie je de meeste producten ook maar het is toch allemaal net effe anders. In de wijk is ook een prachtige tempel. We mogen erin en hij is inderdaad schitterend. Ze zijn versieringen aan het maken voor een chinees feest half augustus. Een mevrouw papt met ons aan en ruikt een kansje om als gids met ons op te trekken. Helaas, morgen vertrekken we. Geloof het of niet, maar om 11.00 hebben we ongelooflijke dorst en honger. We duiken een leuk eetstalletje in. We krijgen lekkere koude ijs thee, we hopen dat het flessenwaterijs is, het lijkt er wel op. De kokkin kookt in een mum een nasi goreng of een mie goreng in een oogwenk en er komen heel wat mensen even een hapje ophalen. Naast ons eettentje zit een kapper. Paul en Jerken weten niet hoe snel ze hun hoofd bij de kapper om de hoek moeten steken. Ja hoor, Paul kan gelijk en Jerken erna. Er word heel wat heen en weer gelachen. De kapper en het eettentje lachen zich rot. Bij Paul gaat de tondeuse erover en de rest word netjes opgeschoren en bijgewerkt. Dan is Jerken, bij hem word het netjes gesneden en bovenop iets langer gelaten. Allebei zijn ze blij met hun korte haar! Paul rekent bij de kapper 24.000 rupia af, 0,85 cent!! We bestellen voor ons een Mie Goreng en de ijsthee is refill. Hier tikken we 4,00 euro weg. Wat een land! We lopen nog een tijd verder en komen ook door een gedeelte waar erg veel kinderen ons omringen en meelopen, allemaal tot doel om geld los te bedelen. De temperatuur is hoog en we transpireren enorm. We halen bij een supermarktje nog wat flesjes water en klokken die zo achterover. Rond half twee nemen we een bajaj naar de Maggna Dua Mall. Jerken wilde natuurlijk ook die mega winkels graag zien. Hier is het goed shoppen maar als je twijfelt over een aankopen en je denkt ik haal het later wel, die komt bedrogen uit want je kan de etage en de plaats van dat stalletje never nooit meer terugvinden……..We raken moe en besluiten terug naar ons hotel te wandelen. Hier frissen we ons op een anderhalf uur later pakken we een Bejaj naar het onafhankelijkheidsplein, het Merdeka square. Een immens gedenkteken met oneindig veel ruimte eromheen voor kermissen, manifestaties en zondagse wandelingen met het gezin. Niet al te ver hier vandaan staat de grootste moskee van Indonesië gebroederlijk naast de grootste kathedraal van Indonesië. We mogen er in. Schoenen uit en kijken maar. Een enorme ruimte met 4 galerijen voor wel 200.000 gelovigen op hoogtijdagen. Een apart gedeelte is afgezet voor vrouwen. Wanneer we buiten komen is het al bijna donker. We lopen nog wat verder en komen op de oudste markt, door de Dutch opgezet, de bekende Pasar Bura. Hier is het winkeltje aan winkeltje en straatverkoop aan alle kanten. We lopen na een paar uurtjes op onze wenkbrauwen en pakken weer een Bajaj naar ons hotel waar we een hapje bij een stalletje willen nemen. De laatste avond en de laatste maaltijd. We kunnen het haast niet geloven. We praten wat na en moeten dan echt ons hotel opzoeken om de tassen in te pakken en klaar te zijn voor de taxi die ons om 05.00 uur komende nacht komt ophalen om naar de airport te brengen. Vuile kleding, toiletspullen, elektronica en een paar souvenirs. Het gaat allemaal weer even door onze handen en krijgen een goed plekje in de tassen of de handbagage. Taxi besteld om 05.00 uur.

• 31 Juli 2015 - 20:00

H&M:

Hallo luitjes,

Weer een prachtige reisverhalen.
    Een goede thuisreis gewenst!!