Lovina, dolfijntrip en naar Ubud - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu Lovina, dolfijntrip en naar Ubud - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu

Lovina, dolfijntrip en naar Ubud

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Paul Monique en Jerken

11 Juli 2015 | Indonesië, Lovina

Zaterdag 11 juli
Dolfijnen-snorkelen-Ubud
Vanmorgen zijn we om half 6 opgestaan. Zwemkleding aan, snorkels en handdoeken mee. We werden om kwart voor 6 opgehaald en liepen naar het strand. Daar lag een traditioneel bootje klaar waarmee we in het pikkedonker de Balinese Zee op voeren. De temperatuur was al heerlijk en de opkomende zon prachtig. Het werd als snel wat lichter en er kwamen nog enkele bootjes bij. Ineens wat rumoer en hup de bootjes varen een richting uit, en dan zien we ze............Dolfijnen, een tiental dat in en uit het water springt. Dan komen er meer. Soms groepjes van 2 of 3 en soms grotere groepjes. De bootjes varen stukjes van elkaar en zo kunnen we de dolfijnen een hele poos blijven volgen. Het is schattig en je raakt echt exited als je ze van zo dichtbij kunt zien! Na een klein poosje verlaat onze boot de groep en vaart rustig een eindje terug en legt na verloop van tijd een eind voor de kust de boot aan een boei. Hier kunnen we prachtig snorkelen. Het is welliswaar nog niet zoals in de National Geographic films maar we zien blauwe zeesterren en echt heel veel verschillende grote en kleine vissen in allerlei prachtige . Met onze nieuwe onder water camera maken we wat foto's van de vissen en van onszelf. Selfies onderwater, echt lachen. Rond half 9 zijn we weer terug en gaan we eerst lekker ontbijten en douchen. We hebben nog wat tijd dus zitten we nog een poosje op ons eigen terras voor de bungalow in het zonnetje. Ik loop ondertussen naar het strand om te nogmaals voor een massage te vragen. Mijn been is al veel beter en ik heb echt ontzettend baat erbij. Rond half elf, net voor ons vertrek is de masseuse er en doet ze nog een keer mijn enkel en knie. Paul en Jerken pakken ondertussen de laatste losse spullen in en om 11 uur zijn we klaar voor ertrek naar Ubud, midden Bali. De gids/chauffeur van gisteren wil ons ook naar Ubud brengen dus dat is erg fijn. Onderweg zou hij nog stoppen bij een koffieplantage zodat we daar ook nog konden kijken. We werden door een man in Balinese klederdracht de plantage rondgeleid. Het was echt ontzettend interessant. We konden ook zien hoe oa. kaneel, Steranijs, nootmuskaat, vanille, cacao en vruchten als papaya groeien. Normaal koop je van alles in potjes, nu konden we het aan de plant zien. We waren erg nieuwsgierig naar de Luwak koffie. Dit is zeer exclusieve koffie die geproduceerd word mede door de Cevet katten. De katten eten de allerbeste vruchtjes van de koffieplant. In de maag en darmen fermenteren de vruchtjes en de boontjes worden door de katten uitgepoept. Dit word verzameld, gewassen en ontdaan van de schil. Hiervan word dan de wereldberoemde Luwakkoffie gemaakt. Een kilo koffie kost 235 euro. Voor een kopje gebruik je 10 gram koffie en 100 ml water. Dat komt neer op 2,35 voor een kopje van deze koffie. Halverwege was er een stalletje waar we konden proeven. Hij zette een aantal verschillende soorten thee en koffie, robusta, arabica en balinee koffie, en thee met lemongrass, gember en Balinese thee. We konden alles gratis proberen maar voor een kopje Luwak koffie moesten we 50.000 rupia, zijne 3,50 betalen. Dat lieten we niet voorbij gaan. Het was heerlijk, lekkere sterke smaak. Heel leuk en bijzonder om mee te maken. Hierna vervolgden we onze weg en tegen 15.00 uur waren we in Ubud. Paul had s'morgens nog een kamer geregeld, dus we konden zo naar het hotel toe. En wat voor één! Een prachtig gebouw in de gezellige Jalan Monkey Forest straat, dé toeristische straat in Ubud. Een heerlijke grote kamer met een eigen opgang op de eerste etage met een terras uitkijkend uit op de tuin met een zwembad en palmen en bloemen. Wat een fantastisch verblijf tot woensdag. We douchen ons lekker en gaan dan alvast lekker de straat op. We hebben honger want sinds vanmorgen hebben we niets meer gegeten. Eerst proberen we een paar laundry's uit om onze was zo goedkoop mogelijk te laten wassen en belanden daarna in een erg leuk tentje in een zijstraatje en bestellen alles wat we maar lekker vinden en rekenen nog geen 20 euro af. Voor morgen willen we nog een chauffeur met auto regelen om een dagje mee zuid Bali te bekijken. We schieten een man met een bordje taxi in z'n hand aan en onderhandelen een poosje over de bestemmingen en de prijs. Zo, dat is ook weer geregeld. Terug bij het hotel zitten we nog een poosje op ons eigen terras. Rond 23.00 gaat ook bij ons het licht uit.