Lovina, noord Bali bekeken - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu Lovina, noord Bali bekeken - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu

Lovina, noord Bali bekeken

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Paul Monique en Jerken

10 Juli 2015 | Indonesië, Lovina

vrijdag 10 juli
dagje noord Bali met gids
Omdat de afgelopen nachten zo kort waren hebben we vandaag pas om tien uur met een gids afgesproken. Lekker beetje uitslapen, ontbijten en dan pas foetsie. Toen we opstonden kwam een jonge vrouw een offerbakje bij ons huisje zetten, een beter begin van de dag konden we ons niet wensen. Omdat we hier een dagje langer wilden blijven om een beetje bij te tanken, moesten we vandaag naar een bungalowtje aan de overkant verhuizen, want waar we nu waren was fully booked. We ontbeten met toast met jam en bananen pannenkoekjes met vers fruit. Hierna brachten we de backpacks naar de overkant en vertrokken we met de gids en auto. We hadden afgesproken dat we een aantal mooie dingen op Noord Bali zouden bezoeken. Onze eerste stop was een local market in Singaraya, als haringen in een tonnetje tussen 1001 winkeltjes een paar Vans en Adidas gymschoenen gescoord. Verder naar een bibliotheek met nog oude nederlandse boeken en vooral originele Balinese op palmbladeren en in sanscriet geschreven documenten. Daarna kwamen we aan bij de Gitgit waterval, de hoogste van Bali. Het was een prachtig pad naar beneden waar een hoge waterval tussen het groen naar beneden kwam. Het tochtje duurde oneindig, enerzijds omdat ik met mijn gekneusde voet langzaam vooruit kwam, anderzijds omdat de souvenirskraampjes ons iedere keer aanspraken om van alles en nog wat te komen kopen. Ik schopte het teenstukje van mijn teenslipper kapot dus direct maar nieuwe gekocht. Onze volgende stop was bij het Bratanmeer. Aan de kant van de weg waren tientallen makaken aapjes. Balinese vrouwen verkochten voor 0,70 bakjes met banaantjes en pinda's om aan de aapjes te voeren. Het blijft hartstikke leuk........ Zicht vanaf de omliggende bergen op het Bratanmeer was prachtig. Een stuk verder bij een uitkijkpunt zagen we een man met een enorme vleermuis/vliegende hond aan zijn hand. Voor een klein bedrag, 30.000 rupia's kon Jerken met de enorme vleermuis op de foto. Toen we dachten dat dat het was kwam de man ook nog met een grote leguaan en flinke slang aanzetten. Jerken vond het geweldig.verdr via Munduk en door rijstvelde. In de loop van de middag waren we aanbeland bij de Air Panas Banjar Hotsprings, één van de mooiste Hot Springs van Indonesie. Snel omkleden, spullen in een kluisje en genieten maar. Er was een flink bad met heerlijk warm water met enkele Balineese Godenkoppen waar warm water uit kwam. Ernaast gelegen was een klein bad met nog heter water met dezelfde warmwateruitlaatkoppen. Heerlijk. We dreven als walrussen in het water. Aan de andere kant bevond zich nog een bad met hetzelfde warme water maar met drie stralen die van flinke hoogte naar beneden kwam. Onder deze harde straal staan hield je dus maar even vol. Na zo'n anderhalf uur vertrokken we heerlijk opgefrist naar een prachtige Boedistische tempel. Het was een prachtige tempel met schitterende planten en bomen. Toen de zon bijna onderging was het tegen kwart over zes en reden we in 20 minuten terug naar Lovina. We hadden bijna niets gegeten de hele dag dus we lustten wel wat. Aan het strand, 50 meter van ons hotel, was een lekker eettentje, daar hebben we lekker uitgerust en de maag weer gevuld. Een van de souvenirverkoopsters en de mevrouw van de massage op het strand gevraagd of ze mijn been konden masseren. We waren ter hoogte van het toetje, dus de masseuse haalde haar olie en ander potje en begon mijn zere enkel en knie te masseren. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat het allemaal heerlijk en zalig was. Het deed soms echt vreselijk zeer, maar na de behandeling merkte ik dat de massage goed was geweest. Na het eten hebben we op het terras van ons hotel nog een poosje zitten werken aan social media en de geldzaken, ook niet onbelangrijk.