Boottocht Labuan Bajo , Komodo, Lombok 4D/3N - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu Boottocht Labuan Bajo , Komodo, Lombok 4D/3N - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu

Boottocht Labuan Bajo , Komodo, Lombok 4D/3N

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Paul Monique en Jerken

20 Juli 2015 | Indonesië, Komodo

Maandag 20 juli 2015
1e dag boottour Labuan Bajo- Komodo
Na een heerlijke slaap dan de prachtige ruime kamer van het Puri Sari Beach hotel genoten van het uitgebreide buffet als ontbijt. We maken een filmpje voor Thijmen, want die is jarig vandaag, en dat versturen we nog met de Wi-Fi. We typen nog wat berichtjes op de app en dan is het tijd om te gaan. De komende dagen zal wel beetje anders zijn. Om half negen staat de shuttle car klaar en brengt ons naar het kantoor van Kencana sea adventures. Daar vertrekken we lopend met 18 personen richting de boot, ons verblijf voor de komende vier dagen. Bij aankomst bij de boot werden alle rugzakken op een hoop gegooid en werden we in het midden van de boot, een soort leefruim gezet. Je weet eigenlijk dan nog niet hoe het reilt en zeilt op zo’n boot. Er zijn 5 Indonesische jongelui, 2 belgische meisjes, 1 duits meisje, een frans gezin van 4, een frans stelletje, een frans jongen en wij. We varen eerst een flink stuk en komen na ruim twee uur varen aan op Rinca, een klein eiland waar ook komodovaranen leven. Het duurt een poosje voordat we de wandeling kunnen beginnen omdat er geen gidsen genoeg zijn. We moeten er vier hebben en er zijn er maar 2, dus is het wachten geblazen. Dan moeten we met 18 mensen nog een keuze maken welke wandeling we gaan doen, de medium of de lange, pff we staan er ruim een uur te wachten op de gidsen en het betalen bij de kampcommandant vraagt ook de nodige tijd. Meneer Hutpol zit in een hutje achter een groot bureau met wel vijfsoorten entreekaartjes voor zich. Er is sowieso onderscheid tussen de entreeprijs voor Indonesische mensen en buitenlanders, de overige mogelijkheden kwamen we niet achter.. Na verloop van tijd worden we een beetje ongeduldig en vertrekken we met twee gidsen. We lopen over stukken vlak land en in de bosjes zien we een varaan, hij maakt zich gauw uit de voeten. Ergens verderop onder een boom ligt een hele grote, het is veel te warm om te bewegen, maar toch houden we gepaste afstand. Onderweg zien we ook nog grote gaten, dit zijn varanenholen waar de vrouwtjes hun eieren leggen. We zien er niet veel maar het blijft toch een bijzonder beest om van zo dichtbij te bewonderen. Dan varen we met de boot weer een flink stuk verder en krijgen ondertussen in datzelfde leefruim op een groot deken ons middag eten. Er is rijst en lekkere gebakken visjes en fruit toe. Later op de middag komen we op Komodo, hier hopen we nog meer varanen te zien. Helaas, Helaas, het is paringsseizoen dus hebben de varanen andere bezigheden en zien we tijdens de prachtige wandeling over het eiland verder geen varanen. De groep leert elkaar al wat beter kennen en we maken al wat lolletjes . Tegen 18.00, het is al bijna donker, komen we aan op Gili Kalong de plaats waar de boot voor anker gaat. We liggen in een mooie baai. Het weer was fantastisch en de boot heeft een voordek en een bovendek waarop je heerlijk kunt zonnebaden en praten met elkaar. De jongelui maken het gezellig met elkaar en het is erg fijn dat Jerken zo lekker Engels spreekt. Hij praat met iedereen en is gewoon erg leuk om te zien hoe iedereen zo snel en gemakkelijk met elkaar omgaat. We krijgen weer eten op het grote blauwe deken, rijst, een gebakken eitje gevuld met iets, warme groente, ik denk paksoi en fruit toe. Hierna hangen en zitten we nog een poosje op het dek of in het leefruim. Zonder tafels en stoelen is het toch best nog een uitdaging zo lang mogelijk ergens te blijven zitten zonder een houten kont te krijgen. In het leefruim nodigt Jerken een paar jongelui uit om Yahtzee te spelen. Hartstikke gezellig en het is mooi om zo een paar uurtjes zoet te brengen. Licht komt van een aantal ledlampjes, maar dat mag de pret niet drukken. Er is een toilet wat schoon gehouden word met zeewater en alles wat je in de pot achterlaat spoel je door met een emmer water of de mandibak. Prima, het ruikt niet en is erg schoon. Iedereen op de boot loopt met blote voeten en een paar keer per dag gooit de bemanning emmers water door het leefruimte en de rest van de boot. Op het achterstel gedeelte van de boot boven de keuken en machinekamer is het slaapgedeelte. Dit is ongeveer een halve meter hoog en overspannen met een dekzijl. Hier liggen voor iedereen matjes, een dekentje en een kussen. De zijkanten zijn open dus liggend heb je een prachtig uitzicht en ’s avonds zie je de duizenden sterren. Werkelijk prachtig! Ik heb voor ons lakenzakken genaaid en die gebruiken we nu. Om ongeveer 21.00 zijn we zo moe dat we onze tanden poetsen met flessenwater en gaan slapen. We plakken aan alle kanten van de hele dag en er natuurlijk nog veel lawaai van wat de bemanning allemaal aan het doen is. Maar we liggen warm en droog kris kras tussen de ander mensen en stiekem genieten we van het primitieve gedoe op de boot. Na verloop van tijd word het rustig en vallen we in slaap. De lakenzak voldoet prima, al pak ik er in de loop van de nacht het dunne dekentje nog bij.

Maandag, 21

2e dag boottour Kalong Island- nacht doorgevaren Satonda island.\

Vanmorgen werd iedereen zo rond 6 uur wakker bij een prachtige zonsopkomst. Daarna klommen we via het trapje naar het leefruim. We kregen direct een bananenpannoekoekje voor ontbijt. We konden een kopje thee of koffie tappen en er is een grote kist waar grote brokken ijs in zitten waar iedereen flessen water met je naam erop in kan doen. Na ontbijt voeren we rustig aan naar pink beach, dat word zo genoemd vanwege de enorme hoeveelheid rode koraaldeeltjes op het strand. Hier konden we ook geweldig snorkelen. Hier was de onderwaterwereld ook weer prachtig. We sprongen zo vanaf de boot en snorkelden zo naar het roze strand. Daarna voeren we verder naar Manta point. We dachten dat we daar wel niets zouden zien omdat het mantaseizoen op z’n einde liep maar tot onze grote verrassing zagen we er heel veel. Hele grote zwarte ruggen van wel twee/drie meter spanwijdte. Paul had z’n snorkel in de hand en mocht er gelijk inspringen en zag zoedoende de manta,s misschien twee meter onder zich zwemmen. Hij was verrukt en ik geloof ook dat het een fantastisch gezicht door je snorkelmasker is. De stroming was erg groot dus iedereen mocht wel uit de boot maar moest een touw vasthouden en zo kon iedereen proberen een manta te spotten. Na dit hoogtepunt voer de boot door naar Gili (=eiland) Laba waar een flinke berg was van waaraf je een prachtig overzicht over de omgeving had. Hier hebben we nog een flinke poos gezwommen en toen was het tijd om te vertrekken voor de grote vaart. Vanaf halverwege de middag voer de boot door tot de volgende ochtend. We voeren vanaf het begin van de avond op open zee en de boot ging echt behoorlijk tekeer. Maar het kon nog erger, nadat we rond half tien naar bed waren gegaan ging de boot steeds wilder tekeer. Het was helemaal niet koud en het was zeker niet eng. Gelukkig hadden we geen van drieën last van zeeziekte! Wij lagen dwars op de boot, dus we gleden op onze matras van het hoofdeind naar het voeteneind en weer terug. Het geluid van de stampende motor en het getril van de motor maakten het niet makkelijk om de slaap te vatten. Maar uiteindelijk sliepen we met de hoge golven een paar uur aardig onrustig maar na 3 uur kwamen we wat meer in de luwte van de vele eilandjes.

Woensdag 22 juli

3e dag boottour Gili Satonda- Gili Bola

Toen we vanmorgen stuk voor stuk in het leefruim kwamen zag iedereen er een beetje verfomfaaid uit. Niemand was gelukkig echt ziek geworden maar een paar mensen hadden het best eng gevonden. Tegen 7 uur stopten de motoren en legde de kapitein de boot voor anker bij Satonda Island. Dit is een flink eiland dat voornamelijk bestaat uit een vulkaan waarvan de krater gevuld is met zout water. Eerst was het zoet, maar door een Tsunami in 1815 is er zout water bijgekomen. We sprongen na het ontbijt wat vanochtend bestond uit tosti met jam, zo vanaf de boot in het water er zwommen naar de kust. Schoenen en camera’s werden nagebracht met een bootje. Na een korte wandeling kwamen we bij het meer, het lag er prachtig stil bij. Aan de rand van het meer stonden bomen die vol hingen met stukjes koraal, schelpjes, stenen, zakjes, flesjes en ga zo maar door. De legende wil dat je bij het meer een wens mag doen als je er iets in de bomen hangt. Langzaam zijn we terug gewandeld en hebben er een kopje koffie gedronken. Aan het strand hebben we prachtige schelpen gezocht en een poos op het strand gerommeld en gezwommen. De volgende bestemming was Gili Mojo. Hier alweer een prachtige duik in de zee en zwemmen naar het strand. Toen onze schoenen ook gearriveerd waren maakten we een prachtige wandeling door de jungle. Van tevoren hadden ze gezegd dat we shampoo mee moesten nemen. We kwamen aan bij een leuke waterval. Het is natuurlijk droog seizoen dus hij was niet zo overweldigend groot maar dat kon voor ons de pret niet drukken. We zochten allemaal een plekje ergens onder de stromende waterval en sopten onszelf alsof het een lieve lust was. Minpuntje was dat we natuurlijk weer door het zoute water naar de boot moesten zwemmen, maar never mind…… we hadden heerlijk gedoucht. Het was halverwege de middag en iedereen zocht een plekje op de boot. We lunchten eerst en daarna zijn Paul en ik een poosje op onze matrasjes wat gaan lezen (lees bijslapen). We waren natuurlijk niet de enigen……. Jerken heeft eerst nog een poos op het hoge dak met wat jongelui gezeten maar zelfs hij kwam even bijtanken. Het avondeten werd weer geserveerd werd op het grote blauwe kleed, rijst, visjes, gekookte groentes zoals paksoi, kool, boontjes en peentjes. Voor Paul stond er een gebakken eitje klaar want die is niet van de vis. We staan er iedere keer van te kijken dat ze met zo weinig middelen, twee branders voor zoveel mensen iedere keer weer wat lekkers weten te maken. De boot voer nog steeds en we waren weer eens getuigen van een weer een prachtige zonsondergang. Echt, de ene is nog mooier dan de ander. Ineens gingen de motoren uit en we dobberden een minuutje gewoon ergens op het water. Komen er ineens twee echt kleine kanoos, zeg maar gerust uitgeholde boomstammen naar onze boot toe geroeid. We hadden wat bier en frisdrank besteld bij de kapitein en dat kwamen ze nu vanaf een ver eiland brengen!!! Ongelooflijk, het land dat wij zagen was echt een vreselijk eind nog weg. Toen alles uitgeladen was gingen ze weer en wij ook. Tegen 21.00 uur waren we bij Gili Bola, een eilandje juist ten noorden van Sumabawa gingen we voor anker. We hebben nog een flinke poos pilsjes en fris gedronken en vooral veel met elkaar gekletst. Maar uiteindelijk zakten Paul en ik van de zender na de woeste nacht van gister en zijn lekker naar bed gegaan.

Donderdag 23 juli

4e dag boottour Gili - Labuan Lombok

Vannacht zette de boot alweer om 02.00 uur koers naar de haven op Lombok. We werden rond 06.00 allemaal wakker van druk gedoe en kabaal. We waren er al bijna. We hadden op ongeveer 09.00 uur gerekend. Iedereen er maar gelijk uit. Plas gedaan en maar weer dezelfde kleren aan. De rugzakken kwamen één voor één uit het laadruim en tegelijkertijd liep iedereen rond met een plastic rood bordje met het ontbijt, een bananen pannekoek, hahahahaha. Kort daarna legde de boot aan en kwam er een bus waarin al onze bagage ging en die ons naar een aantal punten op Lombok zou brengen. We hebben de bemanning uitvoerig dag gezegd en natuurlijk is Jerken voor hen met de pet rond gegaan. We nemen aan dat vandaag de boot alweer terugvaart met toeristen die dezelfde reis maken maar dan van Lombok naar Flores. De chauffeur van de bus heeft natuurlijk vaker met dit bijltje gehakt dus hij bood al aan om een taxi of privé driver te regelen voor mensen die niet helemaal meegingen naar Sengiggi of Mataram. Wij dus……. We vroegen onze Indonesische vrienden wat het tripje dan wel zou mogen kosten. De chauffeur kwam na wat belwerk met een redelijk aanbod dus stapten we heerlijk relaxt de bus in en werden na een uurtje met de bus overgezet op een auto met een chauffeur. Hij bracht ons in minder dan een uur naar Kuta, een surfers paradijs aan de zuidkust van Lombok. Wat we onderweg al van Lombok hebben gezien is dit ook weer een prachtig eiland met zijn eigen dingen. Zo rijden er hier veel paard en wagentjes als vervoermiddel en zien de mensen er weer heel anders uit. Bovendien is het grootste deel van de bevolking op Lombok Moslim. Doordat alles zo soepeltjes verliep stonden we om 10.00 uur al aan de poort van ons hotel. Net voor onze bootreis hadden we dat nog snel even geregeld via Internet. De komende 3 dagen zitten we er hier weer warmpjes bij. We zijn gelijk lekker gaan douchen en hebben de was naar de Laundry gebracht. Voor ons bungalowtje lag een heerlijk fris zwembad al op ons te wachten. Algauw lagen we daar op 3 ligbedden in de schaduw een tukkie te doen. Grote honger diende zich rond 13.00 uur aan dus zijn we lekker gaan lunchen. In de loop van de middag hebben we ons aangekleed en zijn we een eind Kuta ingelopen. Overal surfshops, winkeltjes en eettentjes. We hebben wat vitamine C ingeslagen in de vorm van jus d’orange om in shape te blijven en hebben we bij een bamboeshopje voor twee dagen twee scooters gehuurd om de omgeving te gaan bekijken. Morgen vanaf 10 uur gaan we met de scooters een leuke route rijden. Paul heeft in de Lonely Planet en op internet al de nodige interessante plekjes opgezocht. In de vroege avond wat op social media gerommeld en gelezen. Na weer fantastisch gegeten te hebben met een heerlijke Bintang die net onderkoeld was en in je glas lichtelijk in ijs veranderde hebben we op ons terras weer eens alle media gecheckt en zijn niet zo laat gaan slapen.

• 24 Juli 2015 - 22:09

H&M:

Hallo luitjes,

Zoals we lezen gaat alles nog steeds voorspoedig en naar de zin.
    We genieten van jullie reisverslagen en belevenissen.
    Veel plezier nog en geniet er van!!