Borobudur, Marapi en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu Borobudur, Marapi en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu

Borobudur, Marapi en Prambanan

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Paul Monique en Jerken

06 Juli 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Maandag 6 juli
Borobodur zonsopgang - Prambanan - Merapi vulkaan
Vannacht konden we alle drie vanwege de jetlag niet makkelijk in slaap komen. Dat was niet handig want de wekker stond op half vier vannacht. We hebben ons zachtjes aangekleed en wilden een kopje koffie op het binnenplaatsje nemen. Tot onze grote verassing loopt de manager van het hotel samen met zijn werknemer al de toaster, brood, de melk en het zoet beleg al klaar te zetten. Zo zitten we dan om even na half vier, fluisterend, te ontbijten. Wanneer de chauffeur voor de tour voor de deur staat krijgen we van de manager drie pakketjes met een gebakken eitje op brood om mee te nemen. Wat een service, we prijzen hem de hemel in! Eerst rijden we een uur via smalle wegen, dwars door dorpjes naar een plek waar de chauffeur achterblijft. Het is nog roetaarde donker. W3j klimmen een behoorlijk eind en komen uit boven op een berg met een prachtig uitzicht straks op de Merapi vulkaan van waarachter zo direct een schitterende zonsopgang te zien zal zijn. Ook de Borobodur is van hieruit te zien maar het is nog donker en is nog grotendeels in nevelen gehuld. Na ongeveer tien minuten beginnen de eerste sprookjesachtige kleuren zich tegen de hemel af te tekenen. Overal de ohhs en aahs en klikkende camera’s. Zo staan we ons ruim een uur te vergapen aan een prachtig schouwspel van kleuren en licht van de opkomende zon. Zo tegen half zeven gaan we weer op weg naar de chauffeur en rijden we naar de Borobodur. Hier willen we graag een gids. Hij verteld ons ontzettend veel over de bomen en planten die er zijn en legt van alles uit over de Borobodur. Zo zien we een kameleon, een megaspin, en zien we hoe kaneel en noodmuskaat groeit, hoe uit een groen blad kleurstof gehaald kan worden. De Borobodur bestaat uit drie lagen, die overeenkomen met de Boedhistische stadia in het leven. De ambitie en materiele verrijking , daarna de vergaarde wijsheid in praktijk brengen en jezelf spiritueel ontwikkelen en als laatste, het toetreden tot de hemel, het paradijs, het nirvana. Rondom zijn er vele reliëfs die elk een verhaal van de koning en zijn leven uitbeelden. Zonder gids hadden van de voorstellingen niets begrepen. Op de derde laag aangekomen, waar de stupa,s staan nemen we afscheid en zo wandelen we rustig alles nogmaals bekijkend weer af naar beneden. We vonden het allemaal erg indrukwekkend en heel gaaf om hier te zijn geweest. Hierna rijden we door naar de Merapi vulkaan. Deze vulkaan is in 2010 nog plotseling zeer aktief geweest. Plotseling begon de vulkaan een dikke laag lava en as uit te stoten. Kilometers land werd bedolven. Tris de chauffeur bracht ons bij een jeepverhuur, daar konden we overstappen in een open legerjeep die ons anderhalf uur door verwoest land, stoffig van de as en vol met lavastenen reed. Mooie vergezichten en altijd met de Merapi op de achtergrond. We gingen over behoorlijk ruw terrein dus Jerken was natuurlijk in zijn element! We kregen mondkapjes voor en aan het einde van de tour waren we hoofdzakelijk stoffig te noemen…….Inmiddels was het over twaalf uur geworden en wilden we wel wat eten. Tris wist wel een aardig tentje. Diverse tafeltjes langs en boven het water met koi karpers in alle maten. Hier kregen we een menukaart die we niet konden lezen, dus hebben we zo goed en kwaad als het ging op goed geluk besteld. Paul had een redelijk veilige keus gemaakt met Fried rice en een gebakken eitje. Jerken en ik namen vis. Geen idee welke vis. We namen de keus Jerken een grote en ik een kleine en of we het crispy gebakken wilde hebben? Nou dat heb ik geweten, mijn visjes waren volledig doorgefrituurde visjes, er bleef alleen graat en vel over. Gaf niks, ik brak wat eetbaars af en voor de rest pakte ik wat witte rijst. Hierna reden we door naar de Prambanan. Dit is een Hindu tempelcomplex. Helaas heeft het veel te leiden gehad van de laatste aardbevingen en liggen er overal grote hopen met brokken steen wat weer in oude staat herbouwd moet worden. Zowel bij de Borobodur als de Prambanan liggen de stenen allemaal los. Er is niet gemetseld, niks geplakt of wat dan ook. Door middel van de manier waarop de stenen gestapeld zijn ontstaat een oersterk bouwwerk. De vermoeidheid en de warmte gingen ons in de namiddag parten spelen, we dommelden af en toe tijdens de terugreis even weg en al knikkebollend stonden we ineens bij een wajangpoppen atelier. We stapten slaapdronken en met rode ogen uit de auto en luisterden braaf even naar de meneer die het productieproces aan ons trachtte uit te leggen. Uit beleefdheid hebben we de collectie bekeken en hebben snel duidelijk gemaakt dat wij niets zouden kopen. Tris bracht ons hierna naar het hotel terug. We bedankten hem hartelijk en zijn lekker een poosje op de kamer gaan rusten en Jerken dook in zijn social Media.