dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu

dubai

Door: paul

Blijf op de hoogte en volg Paul Monique en Jerken

10 Augustus 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Vanuit vliegtuig richting Düsseldorf waar we over 3 ½ uur aankomen dit laatste stukje.
Vrijdag 9 augustus, vervolg. Rond 7 uur in de Verenigde Arabische Emiraten , Dubai, aangekomen. Na paspoortcontrole gaan we richting de informatiedesk en daar blijken we net zo goed en snel met metro naar ons Hotel te kunnen gaan ipv een taxi te nemen. Zo gedaan dus. Kaartjes gekocht en door allerlei loopbruggen en roltrappen op juiste platform beland. Werkelijk alles is hier airconditioned. DE luchthaven, de loopbruggen, de metrohaltes, de metro zelf, de bushokjes enz. Er zijn twee lijnen en we moeten zelfs overstappen. Bij juiste halt uitgestapt, richting de uitgang, deur door en dan…. Graad of 40. Wat een enorme deken die over je heen valt. We lopen een kwartiertje en komen inderdaad bij ons hotel. Prachtig gelegen in het oude centrum van Dubai. We worden ontvangen door een portier uit 1001 nacht. Baard, kleding en schoenen met die kromme punten. Het hotel is na Bangkok ontzettend luxe. Mooi ingericht met donkere houten meubels, alles geurt. Geweldig.
Snel opfrissen en dan de straat weer op. DE oude Souk in en daar lopen we poosje in smalle en nog smallere steegjes rond. Het is een kopie van Egypte hier, zelfde mensen, zelfde winkeltjes enz. Rond uur of negen restaurantje gevonden waar alleen maar Arabieren zitten. Op een of twee vrouwen na alleen maar mannen in witte gewaden met witte mutsen en witte slippers. Gelukkig kan een van de bedienden de kaart beetje voor ons vertalen en we eten geweldig. Vlees en kip in allerlei kruidige sauzen, sheez kebab, een of ander groot plat brood erbij (lijkt wel pizzadeeg), het smaakt wederom voortreffelijk. Jerken is niet zo lekker en valt aan tafel geregeld in slaap. Na eten even langs een winkeltje waar we ons tegoed doen aan allerlei vreemde drankjes, allerlei biertjes met toevoegingen maar zonder alcohol en sapjes en met een flinke tas vol terug naar hotel. Allen naar onze eigen kamer en poosje zitten napraten en borrelen.
Zaterdag 10 augustus. Rond kwart over zeven opgestaan en om geen tijd te verliezen vertrekken we om 8 uur eerst richting dezelfde supermarkt. Weer allerlei broodjes, sandwiches, donutsen, melkjes, yoghurtjes en sapjes ingeslagen en dan door taxi ons naar het enige open beach strand laten brengen bij Jumeirah open beach. Als we uitstappen is het inmiddels graag of 34 (9 uur in de ochtend) en we ontbijten op het starnd met uitzicht op het Burj al Arab, het bekende prachtige 7 sterren hotel. Hotel atlantis (bovenaan op de palmeilanden) is helaas nog uur verder en dat redden we niet. Geen Ferraris voor ons dus om te zien vandaag. Na wat gewandeld te hebben, al weer paar graden warmer, weer een taxi genomen richting Dubai Mall. Het grootste overdekte winkelcentrum ter wereld met daarin het grootste indoor aquarium ter wereld en ernaast het hoogste gebouw ter wereld, de Burj Khalifa. De taxi zet ons af met uitzicht op deze toren. Wat ernorm hoog, 823 meter! Dan gaan we de mall in. Vele verdiepingen, allelei vleugels gevuld met alle mogelijke (merk)winkels. Het aquarium wordt gevonden en ook hier weer kijken we onze ogen uit. Het is ruim 50 meter lang, 20 meter diep en een meter of 12 hoog, enorm dus. Helemaal afgevuld met heel erg veel vissen, meer dan 10000 verDeeldov 140 soorten. We zien zelfs enorme pijlstaartroggen, haaien en veel meer zwemmen. Wat een kunstwerk. Dan verder richting de toren. Het is mogelijk om vandaag omhoog te gaan naar een bezoekersdek op m127 etage, maar door het vroege tijdstip en de warmte is het buiten zo heiig dat het uitzicht erg beperkt is en dit is ons niet de kleine 200 (!!) euro waard om met vijf man naar boven te gaan. Dan maar naar buiten om aan de voet van de toren te kijken en foto’s te maken. Inmiddels al boven de 44 graden. (vanmiddag wordt het zelfs rond 49 graden).Het blijft imposant hoog, 823 meter. Poosje rondkijken en dan op zoek naar de metro. In verband met mogelijk verkeer is dit de gemakkelijkste en veiligste optie om terug naar hotel te gaan. Weer gaan we door allerlei overdekte, natuurlijk airconditioned, elektrische looppaden en bruggen richting de metro. Blijkt toch nog flinke wandeling te zijn. Rond uur of half een zijn we terug op vliegveld. Paspoortcontrole en weer een metrotrein in naar andere even enorme terminal. Daar nog klein beetje geshopt en dan vliegtuig in wat on 14.50 vertrekt. Op deze manier toch ook indruk gekregen van Dubai. Deze is wel wat bijgesteld, Je krijgt door vele luxe en rijkdom altijd idee dat dit voor heel Dubai geld. De stad heeft dezelfde uitstraling als een andere Arabische of noord Afrikaanse stad. Veel handelaren, veel armoe, kleine huisjes, winkeltjes, straatjes, enz. Daarnaast ook enorme rijkdom aan winkels en hotels. Maar dus niet alleen maar Ferraries enz. We hebben slechts één Porsche zien rijden. De reis zit er op, het was een onvergetelijke unieke ervaring en reis met vele hoogtepunten…. Volgend jaar weer???

Tags: dubai