Bangkok laatste dagen... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu Bangkok laatste dagen... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu

Bangkok laatste dagen...

Door: paul

Blijf op de hoogte en volg Paul Monique en Jerken

09 Augustus 2013 | Thailand, Bangkok

Dinsdag 6 augustus, Redelijk geslapen, Monique minder door de airco, en om 7 uur komen ze langs met ontbijt, lekker bakkie (oplos) koffie er bij en rond 9 uur arriveren we op het treinstation van Bangkok. Even station uit en dan een taxi geregeld naar ons hotel in Rambutri, een straat parallel aan Kao San Road. Wat een bof, we mogen direct (het is pas 10 uur) onze kamers in. Wederom een 3 en 2 persoons met AC en hot (??) water. Spullen uitgepakt, lekker opgefrist en dan Bangkok in. Eerstje rit gaat richting de kleermakler waar ik op dag een een pak heb laten aanmeten voor de eerste passing. Taxi geregeld en daar gaan we weer, het dynamische bruisende en drukke leven van Bangkok in. Bij James Fashion, volgens National Geographic the number one tailor of Asia. Eerst overhemd, past perfect, dan broek aan, bijna helemaal goed. Nu wordt het leuk, er komen allerlei lappen tevoorschijn die om me heen worden gehangen, voorpand, achterkant, ander voorpand, losse mouwen, ziet er niet uit. Met allerlei spelden en gekrijt wordt alles op zijn plek gelegd en het ziet er al geweldig uit. “Erg moi sir”, Zit inderdaad als gegoten en ziet er prachtig uit. Natuurlijk krijgen we weer een aanbieding en besluiten er nog een mooi lichtgrijs pak bij te laten maken. Beetje onderhandelen en uiteindelijk komen er dus twee pakken, vijf zijden overhemden en vijf zijden stropdassen. Afgesproken om woensdag aan eind van de middag terug te komen om weer te passen. Ze blijken 400 kleermakers in een atelier te hebben die alles maken. Met meerdere personen maken ze met de hand een pak in ongeveer 6 uur.
Nadat ze voor ons een minivan hebben geregeld laten we ons afzetten bij MBK center. Een van de grootste warenhuizen van Bangkok. OP de 6e etage blijkt alles elektronischte zijn. Thijmen laat een nieuw scherm op zijn IPod zetten en uiteindelijk kopen we voor alle drie nieuwe GSM’s. Myrthe kiest een Samsang Galkaxy Note en Thijmen en erken een IPhone 4S. Weer flink dealen hier. Allemaal oortjes en koptlefoons van Dr Dré en ga zo maar door. 9 Raybans voor 15 Euro, allemaal drie kleuren natuurlijk en ga maar door. Iphones schijnen origineel te zijn, de rest allemaal imitatie natuurlijk. We kopen er flink op los. Dan de metro naar Patpong, uitgaanscentrum en Nightmarket. Ook hier weer honderden stalletjes met kleding, t shirts, horloges, tassen, schoenen enz. Ook maar 3 paar Vans en 2 paar New Balance schoenen voor weinig en ga maar door. Uiteindelijk rond half twaalf met vijf man in TukTuk en terug richting hotel. Spullen gedumpt op de kamer en nog even de straat op. Overal muziek, eetstalletjes enz. We nemen nog wat Pathai en uiteindelijk vertrekken de kinderen naar ons Guetshouse om te facebooken, skypen, twitteren, appen enz. Monique en ik zoeken plekje op terras voor ons guesthouse en laten ons de Cocktails lekker smaken.
Woensdag 8 augustus, Na ontbijt in Guesthouse Zijn we richting de rivier gelopen en hebben de taxiboot genomen richting Koninklijk paleis. Duurt wel een paar uur voordat we daar zijn omdat er overal gesnuffeld moet worden bij kraampjes en winkeltjes. Na bij de juiste pier uitgestapt te zijn belanden we natuurlijk eerst weer iop een grote verzameling kraampjes met lekker eten. We besluiten eerst nog wat lekkers te eten. Thijmen en ik aan een flinke gegrilde kip en verder nog wat sparerips en allerlei heerlijk klaargemaakt vlees. Myrthe aan haar Noodle soepje en weer genieten van al het heerlijk Thaise eten. (en we vallen alleen maar af…) Dan naar het paleis. Als we eindelijk bij de toegang staan blijken onze broeken niet lang genoeg te zijn en worden we niet toegelaten. We blijken spullen bij de entree (bijna 500 meter terug) te kunnen lenen. Daar aangekomen blijkt er een rij van meer dan een uur te zijn voor het lenen van kleding. Buiten het terrein staan ook mannetjes lange wijde broeken te verhuren voor 30 THB dus dat maar gedaan. Wat een prachtige gebouwen, tempels, chedis enz. Veel stucwerk, spiegeltjes, ingelegde tegels en heel erg veel goud. Weer kijken we onze ogen uit en hebben wel paar uur nodig om alles goed te bekijken. Hoogtepunt is een enorme tempel met daarin de boeddha van smaragd. Een boeddha die al sinds 1400 na veel omzwervingen in Chiang Mai, Laos, en Bangkok hier is beland. Na het koninklijk paleis op richting de recling Boeddha. Ook hier weer een enorm complex met gebouwen en beelden met centraal een enorme tempel met de liggende Boeddha. Een boeddha van meer dan 45 meter lang en 16 meter hoog. Enorm dus. Na deze tempel wandelen we over de amuletten markt. Thai zijn erg bijgelovig en er is een levendige handel in amuletten. Ze worden et loupjes bestudeerd en verhandeld. Dan terug met een TukTuk richting James Fashion om opnieuw te passen. Nu is alles klaar en het zit allemaal geweldig. Broek nu goed, jasjes in elkaar enz. Alles meegenomen en af laten zetten bij Guesthouse. Dan weer wandelen in de buurt, nog wat kopen, lekker eten enz. Na afloop nog weer een lekkere cocktail op terras…..
Donderdag 9 augustus. Vanochtend vroeg op, en rond kwart voor zeven al richting de taxiferry. Rond acht uur start de volgende tour, een fietstocht door Chinatown en Bangkok. Een tour die iedere Nederlander die we tegenkomen heeft gedaan. Co van Kessel (oprichter en inmiddels overleden) is een begrip geworden. En inderdaad het is geweldig. Fietspaden zijn er niet, dus overal waar je wandelt kun je ook fietsen. We fietsen door kleine steegjes, net breed genoeg oor je stuur, over terrassen, bij mensen door de voortuin, door opslagplaatsen enz enz. Het echte Bangkok dus wat je normaal niet ziet. Ook nog over de flowermarket, de enorme hal met groent, kruiden, bloemen en fruit waar de chinezen en Thai hun inkopen doen, en met veerpont naar de overkant van de rivier. Het gedeelte wat Ton Buri heet. Dit was na Sukhothai en Ayutthaya oorspronkelijk de derde hoofdstad van Thailand. Ongeveer 150 jaar geleden is het koninklijk paleis gebouwd en Bangkok de huidige hoofdstad geworden. Rond twaalf uur zijn we klaar en wandelen we weer Chinatown in. Na poosje rondgekeken te hebben, onderweg nog wat te drinken genomen. Hier werden de flesjes limonade uitgeschonken in een plastic zakje, schep ijs er bij en rietje er in. Wederom geweldig. Dan terug richting ons hotel. Souvenirs beetje verdeeld, verpakkingen er van af, alvast beetje nagedacht over komende dagen en ’s avonds weer met TukTuk naar nightmarket bij Patpong. Nog beetje rondgekeken, laatste spulletjes gekocht en wat gegeten. Eerst neergestreken bij Pizzahut omdat ze wel eens wat anders wilden…. Kaart bekeken maar dit wilden we niet, liever op straat…. Drinken afgerekend en toen weer neergestreken op straat. Campingtafeltje, plastic krukjes er bij maar o zo lekker eten. Myrthe hier een noodlesoepje met chicken, Thijme daar een stuk kip en heerlijk gegrilde pork. Verder verse sate en rijst en allerlei drinken vanuit de 7Eleven. Thuis kun je je dit niet voorstellen maar hier is het een feest. Die geuren, die kruiden, die smaken. Weer poosje rondgekeken en ik metTijmen nog even langs de echte uitgaansbuurt hier. Allemaal Gogo bars die je naar binnen proberen te lokken en nog veel meer.. Rond half elf uur weer met TukTuk richting Guesthouse. Af laten zetten bij Kao San road en in een verbindingsstraatje om elf uur met zijn allen nog een heerlijke oilmassage laten doen. Daarna nog poosje op terras gezeten.
Vrijdag 10 augustus. Spullen ingepakt en als iedereen wakker is, alle rugzakken klaargemaakt zijn, handbagage gevuld met wat kleinigheden die we in Dubai nodig hebben gaan we lekker ontbijten. Dan nog laatste keet de straat op. Als allerlaatste doen Monique en de kinderen zich tegoed aan een Fish Spa, een massage, een grote glazen bak, benen en voeten er in en honderden kleien visjes beginnen aan je voeten en benen te knabbelen aan dode huidcellen.
Dan rustig aan terug richting Guesthouse, uitgecheckt, spullen in klaarstaande taxi en op richting vliegveld. Onderweg veel files en als we (nog uur voor vertrek) in willen checken schiet iedereen in de stress omdat ze al zijn begonnen met Boarden. Koffers worden met karretje afgevoerd en wij kunnen overal direct doorlopen. Eerst safety check, dan douane controle, richting de gate en zo doorlopen tot ons vliegtuig. Verder geen kip meer te bekennen. Stoelen opgezocht en tien minuten later begint vliegtuig eerder dan gepland al te taxiën. Dan de lucht in en na een borrel lunch en bijwerken van dit stukje maar eens kijken welke film we gaan volgen….. Op naar Dubai.