Rafthouses Kao Sok en Koh Samui - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu Rafthouses Kao Sok en Koh Samui - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Paul Monique en Jerken Gerringa - WaarBenJij.nu

Rafthouses Kao Sok en Koh Samui

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul Monique en Jerken

03 Augustus 2013 | Thailand, Ko Samui

Voor alle berichtjes over olie… Er schijnt op een van de eilanden dus een probleem te zijn met olie op de stranden, maar wij hebben gelukkig nergens last van. Bedankt voor jullie medeleven…
Maandag 30 juli
Vanochtend weer ingepakt, backpacks blijven achter en alleen hoognodige mee naar rafthouses.
Dan eerst ontbijten en rond 9 uur de busjes in voor transfer naar het meer. Midden in het natuurpark Kao Sok is een dam gebouwd waardoor een enorm meer is ontstaan. In deze dam wordt elektriciteit opgewekt en met de inkomsten wordt oa ook het park onderhouden. Na 1 ½ uur rijden komen we bij de steiger vanwaar we met een grote longtailboat naar de rafthouses zullen varen. WE moeten eerst wachten tot de groep compleet is, er komen ook mensen direct uit Bangkok, en dan gaat alle bagage in eenboot en wordt de groep over deze en een andere boot verdeeld. Na ook weer ruim 5 kwartier varen, grote 6 cylinder midden iun de boot en op volle snelheid (!! Zo groot is het meer dus) komen we bij een heel idyllisch plkje in ene groene baai tussen div eilanden. Een groot centraal gedeelte met banken en stoelen en een barretje, en aansluitend een rij van ongeveer 15 bamboo hutje in een rechte lijn met daarvoor een smalle loopplank. Alles drijft op grote boomstammen. De hutjes hebben een houten vloer, dun vlechtwerk bamboe wandjes, en een balkon. Een achterdeur met daarachter een smalle rand van ong 60 cm waarop net een stoeltje past. Daarachter het heerlijke warme groene water en alleen maar natuur. Fantastisch. Na de lunch gaan we met zijn allen in de boot en worden we naar een waterval gebracht. Deze gaan we dus stroomopwaarts beklimmen. Door versnellingen heen, steile rotsblokken op, door poelen water heen soms wel tot aan je kruis zo diep. Door troebele water (zand) zie je dat alleen niet en is iedere stap weer een verassing. Zo klauteren we met de groep omhoog en weer naar beneden. Door het goed opletten war je je voeten zet heb je helaas minder aandacht voor de geweldige natuur om ons heen. Dan weer de boot in en we varen naar een grot waar vleermuizen zouden zitten, een batcave… Ondertussen nog langs een paar drijvende woningen wat een local fisherman village blijkt te zijn. Bij de grot allemaal uit de boot en zwemmen in de baai en de grot in. Inmiddels begint het enorm te regenen en de vleermuizen zijn hem ook gevlogen. Dan terug naar de rafthouses. Het weer verandert, de zon verdwijnt en het regent geregeld. Temp is heerlijk en kinderen zwemmen en kanoën de rest van de dag. Aan de wal is aan een enorm hoge boom een even enorm lang touw (zeker 40 – 50 meter) gemaakt en de jongens klimmen met het touw de berg op om dan aan een enorme slinger over het water te gaan en op hoogste punt los te laten. Zeker 15 meter vallen ze dan naar beneden.
’s Avonds lekker zitten babbelen, de avond safari gaat vanwege slechte weer net door, en dan naar bed. IN de nacht breken echt tropische regens los en het gaat enorm te keer. Een bijzonder gezicht. Op onze matras, op de grond, klamboe erover dicht, ten twee meter verder door de open deur het water (en de buien).
Dinsdag 31 juli, In de ochtend is het afwisselend droog, kleine buitjes en korte hevige buien. Het blijkt de moesson te zijn die hier in deze tijd los kan barsten. Ochtend boottocht gaat ook niet door. Alle beesten trekken zich nu terug in hun holen en schuilplaatsen. Na de lunch stopt het helemaal niet meer met regenen en programma wordt opnieuw afgelast. Tocht door jungle te slippery, geen uitzicht en nu niet verantwoord. De rest van de dag vermaken we onszelf met lezen, zwemmen, kaarten, babbelen enz. Niet te laat gaan slapen ook.
Woensdag 1 augustus. Ingepakt, ontbeten en rond 9.15 vertrokken met bagage in de boot. Weer over die fantastische meren, tussen steile rotswanden door met allerlei bijzondere begroeiing. Naarmate we na 5 kwartier dichter bij de haven komen wordt het lichter en het stopt met regenen.
Aan de kant worden we na enige tijd in busje naar Surat Thani gebracht. Daar afgezet bij de maatschappij die de overtocht naar Koh Samui regelt. Om 12.30 in een touringcar en weer vijf kwartier rijden naar een pier vanwaar de ferry vertrekt. Om 14.00 uur vertrekt deze en weer 1 ½ uur Lter zijn we op Koh Samui. Zonnetje schijnt en heerlijke temperatuur. Met taxi naar Bang Po Village, Ons verblijf voor de komende vier nachten. We vinden onderkomen in een knusse bungalow, 1 ½ meter boven de grond en de tweede vanaf het strand. Vanaf ons terras zien we de zee die amper 25 meter verderop begint. Echt droomplekje zoals we gehoopt hadden. Een tropisch eiland en een hutje aan het strand. Vanwege een overboeking is onze tweede bungalow niet direct beschikbaar en slapen Myrthe en Thijmen in een (luxere…) bungalow in een aangrenzend resort. Vinden ze helemaal niet erg. Dan lekker de zee in en heerlijk gezwommen. We zien de kustlijn van Koh Phan-Gnang waar iedere maand de Full Moon party wordt gehouden. Restaurantje op strand opgezocht en lekker gegeten. (Helaas nog geen werkende WiFi).
Dinsdag 2 augustus. Na ontbijt na ar het strand en zwemmen en zonnebaden. Na paar uurtjes verkleuren we allemaal behoorlijk en gaan we in de middag na opgefrist te hebben beetje rondkijken in Lamai, een van de plaatsjes op het eiland. We lopen vijf minuten langs de weg en diverse Songtieuws stoppen om ons mee te nemen. De eersten vragen de hoofdprijs en laten we lopen, De derde gaat accord met onze prijs na wat onderhandelen en zo belanden we in Lamai. Hier winkelen we gezellig en brengen we de rest van de dag door. Bij een reisbureautje regelen we een snorkelexcursie voor over twee dagen en na lekker gegeten te hebben en nog wat rondgelopen te hebben nemen we weer songtieuw naar ons verblijf. Nog wat nagepraat op ons balkon en dan lekker naar bed.
Woensdag3 augustus. Eindelijk weer WiFi, eerst eea bijwerken op het strand. (nu dus). Vanmiddag ga ik tickets proberen te regel met een scooter in Taton voor de nachttrein naar Bangkok voor over twee dagen. Wordt vervolgd.

• 03 Augustus 2013 - 08:28

Jacques En Margriet:

Hier een reactie vanuit ons bed waar we liggen te luieren na een bloedhete dag in NL( 35+ gr) Gisteravond naar Delft geweest en op terras naar klassiek concert geluisterd. Heerlijk. Hier nog geen moesson, maar wel afgekoeld.
    Die rafthouses lijkt me erg leuk. Waarom ook niet in NL?! Water genoeg. Een excursie naar de watervallen van Loenen is dan weer een deceptie natuurlijk.
    Jullie laatste weel breekt alweer aan. Wat hebben jullie al ongelofelijk veel gezien en meegemaakt. Met al dat lopen en klauteren natuurlijk ook kilo's afgevallen!! Nu lekker genieten op het Bounty island. Zo te zien was Thijmen er wel aan toe!!
    Lieverds, geniet nog met volle teugen, zoals jullie dat zo goed kunnen. Wat is het leven toch mooi! Liefs van ons xxxxx.